Support
Documentatie

JavaScript toevoegen aan de agenda

Het is mogelijk om standaard tekst op het scherm aan te passen met HTML, wat ook de mogelijkheid biedt om JavaScript scripts te gebruiken. Deze scripts zijn kleine stukken code die bepalen hoe een webpagina eruit ziet, werkt en reageert op acties van de gebruiker. JavaScript scripts kunnen (visuele) functies toevoegen aan uw website die de inhoud kunnen veranderen, informatie kunnen registreren en meer.

Scripts gebruiken in SuperSaaS

JavaScript scripts kunnen handig zijn om extra functies te integreren in uw agenda pagina of formulieren om zo het boekingsproces te verbeteren. U kunt verschillende diensten of functies integreren, zoals live chat, een timer, of scripts voor diensten zoals Google Analytics of Bing.

Bijvoorbeeld, het volgende stukje code voegt een pop-up knop toe die kan worden gebruikt om extra informatie te tonen wanneer klanten via uw boekingspagina boeken.

<input onclick="window.open('//static.supersaas.net/img/demo_room.jpg', 'Popup', 'width=400,height=300')" type="button" value="Pop-up">
In SuperSaaS kan JavaScript alleen worden ingevoerd in tekstvelden die HTML-inhoud toestaan. Er zijn drie plaatsen waar u HTML aan uw tekstveld kunt toevoegen:
  • In het tekstvak onder Layout Instellingen
  • In de tekstvakken die zich in elke agenda bevinden op de Configureren > Uiterlijk pagina
  • In het HTML-toelichtingsvak dat te vinden is in formulieren onder het tabje Configureren > Ontwerp
Niet alle accounts zijn ingesteld om JavaScript toe te staan. Als u een gratis account heeft, moet u mogelijk contact opnemen met support om hen te vragen JavaScript op de pagina toe te staan. Het is niet mogelijk om JavaScript aan e-mailberichten toe te voegen.

Een script invoegen

  1. Ga naar het tekstvak: Navigeer naar het tekstvak waar u JavaScript script wilt toevoegen. Het tekstvak kan zich op een van de bovengenoemde locaties bevinden
  2. Open het broncode-tekstveld: Klik op de < > knop in de werkbalk van het tekstvak om het broncodeveld te openen
  3. Kopieer uw script: Kopieer de code snippet van de dienst of functie die u wilt integreren, zoals een live chat functie voor live ondersteuning of een webtool zoals Google Analytics
  4. Voeg de code toe aan de broncode: Plak de code snippet in het broncode-tekstveld in SuperSaaS en klik op opslaan. Scroll vervolgens naar de onderkant van de pagina en klik op de knop wijzigingen opslaan
  5. Test uw script: Na het opslaan van de code, ga naar de pagina waar u de code snippet hebt ingevoegd om te controleren of het script correct werkt. Als u de code snippet op meerdere pagina’s nodig heeft, herhaal het invoerproces voor elk apart tekstvak
Elk tekstveld kan maximaal 3000 tekens bevatten. Als u meer code moet toevoegen, gebruik dan een src tag in uw script om naar een extern HTML-bestand te linken en plaats deze tag in de broncode. Dit stelt u in staat om een grote hoeveelheid JavaScript toe te voegen zonder de tekenlimiet te overschrijden. Voor een snelle laadsnelheid van uw pagina is het een goed om een defer attribuut aan de src tag toe te voegen.

Extra opties binnen SuperSaaS

Autotekst gebruiken met scripts

Autotekstwoorden zijn speciale woorden die automatisch worden vervangen door iets anders wanneer het wordt gegenereerd in een bericht of tekst. Autotekst is handig om e-mails en standaard teksten op het scherm te personaliseren. U kunt het ook gebruiken in combinatie met JavaScript-code. Op de pagina teksten op het scherm aanpassen vindt u alle autotekst die met HTML kunnen worden gebruikt.

Autotekst kan ook worden gebruikt om scripts onder een bepaalde voorwaarde uit te voeren op een pagina. Bijvoorbeeld, om een script alleen uit te voeren als een betaling succesvol is. Om een code snippet aan uw conditionele autotekst toe te voegen, plaats u het script eenvoudig binnen de accolades, zoals het voorbeeld hieronder.

$if paid {Bedankt voor uw betaling, $name <script>…</script>}

Dankzij het conditionele $if zal het script in dit geval alleen worden uitgevoerd op de pagina als iemand heeft betaald. Als de betaling is mislukt of als een beheerder of supergebruiker een afspraak heeft gemaakt zonder te betalen, wordt het script niet uitgevoerd. U kunt autotekst ook gebruiken om een chatknop alleen te tonen wanneer een gebruiker is ingelogd, maar deze over te slaan wanneer een superuser is ingelogd.

Een andere manier om succesvolle boekingen bij te houden

Een andere mogelijkheid om succesvolle boekingen bij te houden, is door een URL toe te voegen aan het veld op de Configureren > Proces pagina bij het gedeelte Wat gebeurt er nadat de gebruiker een afspraak heeft afgerond?. Uw klanten komen na het boeken terecht op de pagina die u heeft ingevoerd. U kunt aan deze pagina zelf een script toevoegen om informatie te registeren voor bijvoorbeeld Google Analytics.

U kunt de speciale autotekstwoorden $name, $id, $price, $slot_id, $email, $lang of $full_name de URL gebruiken, welke automatisch worden vervangen door de bijbehorende gegevens, zoals loginnaam, ID, prijs, openings-ID, e-mailadres of volledige naam. Op uw eigen server kunt u deze informatie vervolgens uit de URL halen en verwerken.